Virtuálna realita pre firmy » Ako prispievajú virtuálne skúsenosti k úspechu v oblasti B2B
Uverejnené: 19. 5. 2023 | Doba potrebná na prečítanie: 8 minút
Časy, kedy cestovanie do virtuálnych dimenzií bolo iba čistou fikciou a možné len tak nanajvýš na simulátore ISS Enterprise v televíznom seriáli Star Trek, sú už dávno preč. Medzitým sa už Virtual Reality (VR) stala dávno realitou.
Od vynálezu prvých VR okuliarov v roku 1968 sa však vývoj výrazne posunul.
Napriek tomu, že sa vtedajšie dátové okuliare dnešným modelom až prekvapivo podobali, boli spojené s predimenzovanou, ťažkou konštrukciou z káblov, takže ich nebolo možné použiť bez pomoci úchytov namontovaných na strope.
Okrem toho, tieto okuliare umožňovali – podľa dnešných štandardov – skôr prežívanie rozšírenej (augmented) reality než skutočný kompletný virtuálny svet.
VR je už dávno oveľa viac ako herné zariadenie
Virtual Reality sa už dávno neobmedzuje len na herný priemysel – hoci ten bol vtedy, aj dnes jej najväčším motorom. Po prvom vzostupe VR v 90. rokoch a razantnom vývoji od roku 2010 vo firmách Oculus, Valve, HTC a Sony sa s prednosťami tejto technológie zoznámil aj svet biznisu, ktorý sa ich naučil využívať aj pre seba. Virtual Reality tak „dospela“.
Čo vlastne rozumieme pod pojmom Virtual Reality (VR)?
Virtuálna realita je počítačom vygenerované prostredie, ktoré používateľovi umožňuje, aby sa ponoril do umelého, imerzívneho sveta, s ktorým môže interagovať v reálnom čase. Pritom je mu poskytnuté trojrozmerné prostredie, ktoré používateľ spravidla vníma prostredníctvom VR okuliarov. Na základe jeho pohybov sa virtuálne prostredie zodpovedajúcim spôsobom prispôsobuje, a vytvára tak dojem prítomnosti.
Väčšina ľudí už niekedy o virtuálnej realite počula a zvyčajne majú aj dobrú predstavu o tom, čo znamená. Často však používajú „virtuálnu realitu“ chybne ako nadradený pojem alebo ako synonymum, aj keď hovoria už o iných formách (čiastočne) virtuálnej reality.
VR, AR, aR, MR – stručné vysvetlenie pojmov:
Spektrum nachádzajúce sa medzi realitou (R) a kompletne digitálne vytvoreným svetom nazývame Extended Reality (XR).
Existujú štyri rôzne spôsoby, ako prežívame digitálne obsahy: Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Assisted Reality (aR) a Mixed Reality (MR) sa líšia stupňom imerzie a tiež možnosťami interakcie.
Čo znamená imerzia?
Imerzia – úplné ponorenie do virtuálneho sveta – je súčasne slabou aj silnou stránkou VR.
- Na jednej strane je užívateľ obmedzený na určitú oblasť (v reálnom svete), nemôže sa úplne voľne pohybovať a je úplne odizolovaný od reálneho sveta.
- Na druhej strane nie je vyrušovaný vonkajšími vplyvmi a môže sa tak naplno ponoriť do virtuálneho zážitku.
Virtual Reality (VR)
Virtuálna realita (VR) je, ako už názov napovedá, kompletne digitálne vytvorený virtuálny svet, ktorý používateľa úplne obklopuje. Užívateľ nosí VR okuliare , ktoré reagujú na pohyby a interakcie s ovládačmi a umožňujú mu pohyb vo virtuálnom svete a interakciu s ním.
Preto je VR zaujímavá práve pre zábavný priemysel (filmy, hry). Ale aj v mnohých ďalších oblastiach, ako je medicína, architektúra alebo strojárstvo (aby sme uviedli aspoň niektoré) dáva použitie VR zmysel: Pretože táto technológia simuluje skúsenosti blízkej reality, môže napríklad zlepšiť pochopenie a nácvik zložitých procesov a javov.
Augmented Reality (AR)
Augmented Reality (AR) vkladá digitálne objekty alebo informácie (texty, obrázky, videá, virtuálne objekty) do reálneho sveta v reálnom čase – vytvára tak akoby ďalšiu vrstvu reality, čím realitu dopĺňa. Užívateľ zostáva v reálnom svete, ale môže si virtuálne prvky prezerať pomocou displeja (smartfón, tablet) alebo pomocou AR okuliarov a v obmedzenej miere s nimi môže interagovať.
Dobrým príkladom je hra pre mobilné telefóny „Pokémon Go“, kde je prostredníctvom kamery mobilného telefónu možné v reálnom prostredí vidieť a chytať príšerky. Taktiež filtre v aplikáciách Instagram, Snapchat a TikTok sú formou AR. Prekrývajú realitu ako určitá maska, ale prispôsobujú sa mimike používateľa.
Assisted Reality (aR)
Určitú „podkategóriu“ AR tvorí asistovaná realita resp. Assisted Reality (aR). Tak nazývame ne-interaktívne 2D zobrazenia, ktoré môžeme vidieť napríklad pri použití dátových okuliarov. Tento spôsob zobrazenia je možné poznať z displejov navigácie a rýchlomeru premietaných na čelné sklo niektorých áut. Vodič tak nemusí odvracať svoj zrak od cesty, aby si mohol prečítať informácie.
aR podporuje určitý proces alebo pracovný krok, pričom digitálne objekty zostávajú statické bez toho, aby obmedzovali výhľad užívateľa. Užívateľ sa tak sústredí na reálny svet.
Mixed Reality (MR)
Mixed Reality (MR) resp. zmiešaná realita predstavuje naproti tomu kombináciu virtuálnej a rozšírenej reality. Za pomoci špeciálnych MR okuliarov (napr.: Microsoft HoloLens) sa reálny a digitálny svet navzájom prelínajú a vzniká tak hybridné 3D prostredie:
Namiesto toho, aby sa nad resp. pred realitou nachádzala iba jedna vrstva, sú virtuálne objekty ukotvené v reálnom svete – vykazujú akoby fyzickú prítomnosť. Napríklad ak leží pod (reálnym) stolom lopta (virtuálna), je viditeľná len vtedy, ak sa užívateľ zohne. Užívateľ tiež môže s predmetmi interagovať. Môže si napríklad premietnuť digitálne bicie do obývačky, uchopiť virtuálne paličky a začať hrať.
Virtual Reality a Augmented Reality poskytujú podnikom nespočetné množstvo možností, ako zvýšiť ich efektivitu – a to naprieč všetkými odvetviami. Aj zmiešaná realita, najnovšia inovácia, skrýva značný potenciál pre podniky. V súčasnosti sa na mnohých miestach testuje široká škála možných aplikácií, preto by sa podniky mali už teraz zamyslieť nad tým, ako tieto technológie čo najlepšie pre seba využiť.
Momentálne sa VR a AR využíva najmä na animácie a vizualizácie, vývoj a prípravu prototypov, rovnako ako na prezentáciu produktov.
Automobilový priemysel
Automobilový priemysel už využíva VR, AR a MR v najrôznejších oblastiach. Napríklad Augmented Reality sa už uplatňuje vo výrobe, kedy sú zamestnancom premietané pokyny a informácie do zorného poľa prostredníctvom AR okuliarov. Pomáha to pri obmedzovaní počtu chýb a v konečnom dôsledku zefektívňuje výrobné procesy.
Vo fáze navrhovania a vývoja vozidiel je naproti tomu s obľubou využívaná VR: Podstatným krokom procesu navrhovania je vytváranie modelu v originálnej veľkosti. Prostredníctvom VR náhlavnych súprav si môžu návrhári a inžinieri vizualizovať 3D model a prejsť každú jeho časť samostatne, čím dokážu včas identifikovať a odstrániť problémy. To umožňuje rýchlejší a cenovo výhodnejší vývoj prototypov a návrhov.
Strojárstvo
Aj v strojárstve sa už VR a AR plošne používa. Napríklad pri vývoji produktov alebo konštrukcii strojov. Bez toho, aby sme museli povoliť čo i len jednu skrutku, môžeme nahliadnuť do vnútorného fungovania strojov a zariadení. To pomáha nielen študentom a učňom pri učení, ale aj experti môžu profitovať z dodatočných informácií.
Napríklad špecifické údaje o výkone zariadenia počas prebiehajúcej prevádzky je tak možné priamo premietať do zorného poľa, čo môže poslúžiť k optimalizácii procesov a teda aj k zvýšeniu efektivity.
Vo virtuálnom prostredí môžu inžinieri a konštruktéri pomocou VR náhlavných súprav vizualizovať a testovať prototypy strojov, ešte predtým než ich skutočne zostavia. Týmto spôsobom je možné už v ranom štádiu vývoja rozpoznať chyby a problémy a odstrániť ich. Čo šetrí čas a náklady.
Pri správe a opravách strojov sa zase naproti tomu využíva AR. Prostredníctvom AR okuliarov dostanú technici vizuálne pokyny a informácie k súčastiam stroja, čo im pomáha pracovať efektívnejšie a rýchlejšie.
Architektúra
Využitie VR a AR sa mimoriadne oplatí aj v architektúre, aby fungovalo efektívnejšie. Vďaka virtuálnej prehliadke budov a nehnuteľností sa tak môžu už vo fáze plánovania identifikovať chyby v ich konštrukcii.
Zákazníci tiež môžu poskytnúť priamu spätnú väzbu a vykonať úpravy a zmeny ešte predtým, než je stavba zahájená. Ušetrí sa tak čas aj náklady. Vo fáze výstavby je na stavenisku možné prostredníctvom AR premietať virtuálny model budovy, aby sa zabezpečilo, že je správne umiestnená a postavená.
Pokiaľ ide o architektúru interiérov, môže pri plánovaní a zariaďovaní pomôcť ako AR, tak aj VR tým, že vizualizuje rôzne kusy nábytku a dekorácie v rôznych miestnostiach. To môže výrazne pomôcť hlavne zákazníkom pri prijímaní fundovaných rozhodnutí.
Oblasť logistiky
V logistike sa AR používa napríklad v skladovom hospodárstve a pri expedícii tovaru. Zamestnanci skladov dostávajú prostredníctvom dátových okuliarov informácie o umiestnení a obsahu tovaru. Tie sa im premietajú na priehľadný displej do ich zorného poľa.
Vďaka tomu môžu pracovať efektívnejšie a rýchlejšie nájdu a odošlú správny tovar. Zvyšuje sa tým presnosť a efektivita dodávok a zamedzuje tak zdržaniu.
VR však môže byť veľmi užitočná aj pri školení zamestnancov pri manipulácii s ťažkými a nebezpečnými strojmi. Tréning tak môže prebehnúť v bezpečnom a kontrolovanom (pretože kompletne virtuálnom) prostredí, kde stroje nemusia byť ani fyzicky k dispozícii – čo znižuje nebezpečenstvo nehôd.
Turistika
V oblasti turistiky môžu záujemcovia navštíviť ciele svojej cesty virtuálne vopred pomocou VR náhlavnych súprav. To im môže uľahčiť rozhodnutie, či sa chcú do určitej krajiny alebo do určitého mesta skutočne vydať. Alebo sa môžu na nadchádzajúcu cestu lepšie pripraviť vďaka tomu, že sa vopred informujú o miestnych pomeroch.
AR zase nachádza uplatnenie pri prehliadkach pamätihodností a historických miest. Turisti si môžu napríklad pozrieť ruiny v ich pôvodnej nádhere a súčasne tak môžu získať informácie o histórii, takže lepšie porozumejú kultúre príslušnej krajiny.
Aj v oblasti ubytovania dáva použitie AR zmysel. Záujemcovia sa tak môžu virtuálne poprechádzať po hoteli a hoteloví hostia zase môžu obdržať vizuálne informácie – napríklad prostredníctvom virtuálnej mapy hotela alebo získať informácie o reštauráciách a službách.
Zdravotníctvo
V zdravotníctve sa využíva VR a tiež MR napríklad na zlepšenie vzdelávania a výcviku zdravotníkov. Chirurgovia si tak môžu napríklad na virtuálnom modeli nacvičiť zásahy pred komplikovanou operáciou.
Okrem toho si môžu v priebehu komplexných operácií pomocou AR nechať zobraziť vizuálne informácie v reálnom čase – napríklad nad pacienta je možné umiestniť digitálne prvky, ktoré sú prispôsobené presne jeho anatómii. To umožňuje presnejšiu prácu a minimalizuje možné komplikácie. Ďalej je tu tiež možnosť konzultovať prácu s kolegami a expertmi, nech už sú kdekoľvek na svete.
Aj pri ošetrovaní pacientov s fóbiami, posttraumatickými stresovými poruchami alebo pri liečbe bolesti je vďaka VR možné docieliť veľký úspech. Pacienti sa môžu ponoriť do virtuálneho prostredia, ktoré odpúta ich pozornosť od bolesti a pomôže im uvoľniť sa. Alebo sa môžu zúčastniť virtuálnych cvičení a terapií, ktoré pomáhajú pri rehabilitácii po zraneniach alebo operáciách.
Letectvo a kozmonautika
V letectve a kozmonautike sa VR využíva predovšetkým na účel školenia a trénovania pilotov.
Okrem toho, nachádza VR uplatnenie pri vývoji a procese navrhovania, pretože umožňuje vytváranie a vizualizáciu komplexných modelov lietadiel a kozmických lodí. Inžinieri a dizajnéri tak môžu optimalizovať svoje návrhy, kým vyrobia fyzické prototypy. Tým sa šetrí nielen čas potrebný na vývoj, ale aj náklady.
Rovnako ako v iných odvetviach priemyslu, aj v oblasti údržby a opráv lietadiel a kozmických lodí dokáže AR zvýšiť efektivitu. Technici dostávajú do svojich AR okuliarov vizuálne návody a tak sa im zobrazujú podrobné informácie o komponentoch a systémoch rôznych modelov lietadiel alebo kozmických lodí.
Polícia/hasiči/armáda
Z použitia VR a AR profituje aj polícia, hasiči a armáda. Zásahové jednotky a vojaci tak môžu byť na závažné incidenty lepšie pripravený za výrazne kratší čas. Prežitie scenárov zo skutočného života a náročných situácií počas tréningu pomáha pri nácviku pokojného a rozvážneho jednania v stresových situáciách.
V reálnom nasadení si môžu vďaka AR okuliarom v reálnom čase zobraziť dodatočné informácie (taktické mapy, pohyby protivníka) do zorného poľa, čo im pomáha pri strategickom rozhodovaní v nebezpečných situáciách.
Na lepšie taktické plánovanie je možné pomocou VR vytvárať virtuálne modely operačných miest alebo bojísk. Do nich je potom možné premietať a prehrávať rôzne scenáre.
Ovládanie dronov, robotov alebo na diaľku riadených vozidiel sa tiež použitím AR významne spresnilo.
Trh s nehnuteľnosťami
Na trhu s nehnuteľnosťami sa virtuálna realita používa na to, aby záujemcom umožnila virtuálne prehliadky. To šetrí čas a peniaze, pretože si potenciálni kupujúci alebo nájomníci môžu obhliadnuť nehnuteľnosť spoločne s maklérom bez toho, aby boli fyzicky prítomní.
Vo virtuálnom prostredí môžu byť taktiež prázdne alebo nedokončené nehnuteľnosti zariadené alebo upravené (Virtual Staging) tak, aby záujemca lepšie vnímal potenciál nehnuteľnosti.
To isté platí a pre plánovanie renovácií alebo väčších prestavieb. Prostredníctvom VR alebo AR môžu architekti, dizajnéri a tiež zákazníci prechádzať virtuálnymi modelmi a posudzovať zmeny ešte predtým, než sú na fyzickej úrovni vykonané.
Finančníctvo
Vo finančníctve pomáha VR predovšetkým pri virtuálnych schôdzkach a tiež pri vizualizácii správy majetku.
Vďaka VR náhlavným súpravám sa môžu finanční poradcovia virtuálne stretávať so svojimi klientmi. Ak žiadna zo strán nemusí fyzicky cestovať na určité miesto, ušetrí to čas aj náklady.
Pokiaľ ide o správu majetku, AR je možné využiť na poskytovanie vizuálnych informácií o danej investícii zákazníkom. Zákazníci tak na prvý pohľad môžu vidieť, ako sa ich investície vyvíjajú a aké opatrenia sú potrebné na dosiahnutie ich cieľov.
AR ponúka v neposlednom rade aj možnosti pre interaktívne vzdelávanie, kde sa finanční experti môžu naučiť, ako porozumieť zložitým konceptom a ako ich používať tak, aby mohli poskytovať lepšie poradenstvo svojim zákazníkom a riešiť ich finančné problémy.
Nezávisle na odvetví môže vlastne každý podnik využívať VR, AR alebo MR tak, aby z toho mal prospech. Môže ísť o výrobu, marketing a predaj, prípadne o zvýšenie efektivity v logistike.
Ďalší, ešte väčší potenciál prináša použitie na školeniach a ďalšom vzdelávaní:
Vďaka VR môžu zamestnanci v bezpečnom prostredí nacvičovať nebezpečné alebo zložité situácie, núdzové stavy a zbierať realistické skúsenosti bez rizika a bez vysokých nákladov.
Výroba
Dalo by sa povedať, že existuje len málo odvetví, v ktorých by nebolo možné Augmented Reality alebo Mixed Reality využiť naplno. Jedným z nich je výroba.
Začína to už pri plánovaní továrne. Zariadenia, výrobné linky a únikové cesty je možné modelovať v 3D, ďalej pomocou AR je možné ich premietať do továrenskej haly, aby sa vyskúšalo, kde by mal byť stroj najlepšie umiestnený. To umožňuje otestovať a optimalizovať rôzne možnosti rýchlo a bez veľkých nákladov ešte predtým, než je skutočná továreň postavená. Vďaka virtuálnemu plánovaniu je možné rozpoznať slabé miesta projektu, ešte než dôjde k drahým chybám počas výstavby alebo výroby.
Keď je všetko postavené, môže byť zariadenie uvedené do prevádzky najskôr virtuálne. Vďaka takejto testovacej prevádzke pomocou VR je možné chyby a slabé miesta rozpoznať a odstrániť ich ešte pred uvedením do skutočnej prevádzky. Tým sa zamedzí drahým výpadkom vo výrobe.
Navyše je možné AR používať pri vývoji a výrobe, pretože dokáže zmysluplne štruktúrovať a analyzovať dáta a tým optimalizovať pracovné procesy. Práve veľké, multidimenzionálne objemy dát a komplikované súvislosti (big data) je možné často lepšie pochopiť pri priestorovom zobrazení a sú predovšetkým oveľa zmysluplnejšie.
Ďalšie pojmy, ktoré sa vzťahujú na výrobu, pri ktorej AR znamená zvýšenie efektivity, sú: Smart Factory, Smart Building a Digital Engineering.
Dizajn a vývoj produktov
VR je možné použiť pri vývoji produktov a prototypov na optimalizáciu procesov navrhovania a ich zrýchlenia. Vývojári môžu vytvárať virtuálne prototypy a tie testovať v realistickom prostredí ešte predtým, než postavia fyzické prototypy.
Údržba a opravy
Na opravárske a údržbárske práce je veľmi vhodné použitie Augmented Reality (AR) a Assisted Reality (aR).
Vďaka diaľkovej údržbe s príslušným softvérom môžu zamestnanci priamo na mieste prostredníctvom dátových okuliarov získavať dodatočné informácie o strojoch a vykonať tak prácu sami. Alebo sa môže na diaľku pripojiť vyškolený odborník, ktorý môže celý proces sledovať v reálnom čase, poskytnúť technikovi na mieste pokyny a následne skontrolovať, či bolo všetko vykonané správne. Kvôli údržbe alebo na vyriešenie jednoduchších problémov už nie je potrebné vysielať zaneprázdnených expertov priamo na miesto. Tým sa šetria náklady.
VR je možné použiť na plánovanie údržbárskych a opravárskych prác a na ich simuláciu. Technici môžu vo virtuálnom prostredí kontrolovať stroje alebo zariadenia a identifikovať potenciálne problémy skôr, než sa prejavia v reálnom svete. Virtuálne prostredie je mimoriadne vhodné aj na školenia a ďalšie vzdelávanie. Pracovné kroky sa tak najprv natrénujú v kontrolovanom prostredí a až potom sa vykonávajú v reálnom svete.
Logistika a navigácia
Rovnako ako vo výrobe, použitie AR a aR je zmysluplné predovšetkým v logistike a to na ukladanie veľkého množstva informácií, získaných digitalizáciou a ich následné poskytovanie zamestnancom.
V rámci správy skladu je možné napríklad optimalizovať expedovanie zásielok. Pracovníci skladu sú digitálne navádzaní po najefektívnejších trasách skladom. Okrem toho si môžu vyvolať informácie o umiestnení produktov v sklade ako aj ich obsahu a hmotnosti a kontrolovať stav skladových zásob v reálnom čase. Tým sa šetrí čas a vo výsledku aj peniaze. Užívateľom sa môžu zobraziť aj upozornenia na nebezpečenstvo, čo zvyšuje bezpečnosť pracoviska.
Používanie prenosných, bezdrôtových AR okuliarov navyše umožňuje prácu oboma rukami, pretože zamestnanec nemusí držať v ruke tablet ani zoznam na papieri. Pracovné kroky je tak možné vykonávať rýchlejšie a proces je celkovo efektívnejší.
Naproti tomu sa VR uplatňuje predovšetkým pri výcviku zamestnancov. Vo virtuálnom obraze skutočného skladu sa môžu naučiť, ako sa v ňom efektívne pohybovať a vykonávať požadované pracovné postupy. To isté platí napríklad aj pre výcvik vodičov vidlicových vysokozdvižných vozíkov. V chránenom virtuálnom priestore existuje dostatok miesta pre začiatočnícke chyby pri vykládke nákladu alebo pri stohovaní paliet bez toho, aby sa tým narušili procesy v reálnom svete. Okrem toho sa tým minimalizuje nebezpečenstvo úrazu.
Keď nakoniec dôjde na expedíciu tovaru, môžu si vodiči vďaka AR okuliarom alebo mobilným AR aplikáciám zobraziť najlepšie trasy a dopravné informácie a efektívne tak naplánovať dodávky.
Marketing a predaj
Práve v oblastiach marketingu a predaja sú imerzívne technológie skutočným pokladom.
Vďaka VR je možné produkty v showroomoch alebo na veľtrhoch buď zobrazovať kompletne virtuálne alebo je ich možné virtuálne premietať na reálne objekty. Potenciálni zákazníci ich potom môžu interaktívne skúmať prostredníctvom AR okuliarov, testovať ich funkcie alebo si môžu zobrazovať rôzne varianty a konfigurácie. Najmä veľké produkty ako sú strojové zariadenia, nie je ľahké dopraviť k zákazníkom, aby si ich mohli pozrieť.
Bez ohľadu na to, o aký produkt alebo službu ide, predajcovia môžu pomocou VR virtuálne stretnúť svojich zákazníkov, poradiť im, odpovedať na ich otázky alebo diskutovať o produktoch. Naproti tomu, zákazníci zase môžu prijímať virtuálne vzorky alebo prototypy a testovať ich „priamo na mieste“, vo virtuálnej miestnosti. To umožňuje osobnejšiu a interaktívnejšiu skúsenosť než prostredníctvom telefonických hovorov alebo e-mailov.
Už teraz je AR stále častejšie využívaná v oblasti e-commerce. Zákazníci môžu vďaka AR používať svoje smartfóny alebo AR okuliare, ktorými si vizualizujú produkty v ich reálnom prostredí. Napríklad zákazníci IKEA sa môžu prostredníctvom aplikácie pozrieť, ako by určitý kus nábytku vyzeral v ich obývačke. Taktiež je možné si virtuálne vyskúšať určité kusy oblečenia alebo (ako u Mister Spex) rôzne modely okuliarov bez toho, aby sme ich museli fyzicky vlastniť. To uľahčuje on-line nakupovanie a znižuje počet vratiek.
Spolupráca
VR je možné použiť na virtuálne stretnutia a spoluprácu v imerzívnom prostredí. Účastníci môžu spolupracovať a komunikovať v spoločnom virtuálnom prostredí, prijímať rozhodnutia alebo plánovať projekty.
Ďalšia výhoda spočíva v lepšej spolupráci a komunikácii. Vďaka VR môžu zamestnanci na rôznych stanovištiach spolu interagovať a môžu spoločne pracovať na projektoch bez toho, aby sa museli fyzicky nachádzať v rovnakej miestnosti. Vďaka tomu tu vzniká pocit skutočnej spolupráce, ktorý by nemohol existovať len prostredníctvom chatu, videohovoru alebo zdieľaním dokumentov. To výrazne zvyšuje efektivitu spolupráce a zároveň šetrí čas a cestovné náklady.
Bez ohľadu na to, pre ktorú technológiu ste sa nakoniec rozhodli, správne vybavenie je enormne dôležité. V zásade existujú 3 druhy zariadení pre Virtual Reality, ktoré sú v súčasnosti na trhu.
- Samostatné náhlavné súpravy, ktoré fungujú bez kábla alebo mobilného telefónu – celá technika je integrovaná v okuliaroch
- Káblové náhlavné súpravy, ktoré – ako už názov napovedá – musia byť spojené s počítačom alebo konzolou pomocou kábla
- Mobilné náhlavné súpravy, lepšie povedané displeje, pri ktorých smartfón alebo tablet funguje ako procesor a obrazovka.
Vybavenie pre VR
Aby ste mohli začať používať Virtual Reality (VR), budete potrebovať:
- VR náhlavnú súpravu: VR náhlavná súprava je najdôležitejším zariadením pre imerzívny VR zážitok. Na trhu je k dispozícii množstvo rôznych modelov ako napríklad HTC Vive, Oculus Rift alebo Valve Index.
- Výkonný počítač: Väčšina VR náhlavných súprav vyžaduje výkonný počítač, aby bolo možné plynulé zobrazenie obsahu. Spravidla je potrebný výkonný procesor, dostatok pamäte RAM, rýchla grafická karta a dostatok prípojok.
- Systém sledovania: Väčšina VR náhlavných súprav vyžaduje systém sledovania, ktorý zachytáva pohyby užívateľa v priestore. Sledovanie môžu zaisťovať externé senzory umiestnené v miestnosti alebo integrované kamery v samotnej náhlavnej súprave.
- Ovládače: Náhlavné súpravy VR sú často dodávané so špeciálnymi ovládačmi, ktoré umožňujú interakciu s okolitým svetom. Ovládače sa líšia podľa výrobcu a modelu, normálne sú ale vybavené trackpadmi alebo joystickmi, ktoré umožňujú riadenie pohybov a akcií.
- Softvér kompatibilný s VR: V neposlednom rade je potrebný aj softvér kompatibilný s VR. Existuje neustále narastajúci počet VR aplikácií, ktoré siahajú od hier cez simulácie až po kreatívne nástroje. Tu je potrebné vždy skontrolovať kompatibilitu softvéru s VR náhlavnou súpravou.
Nezabudnite: VR vyžaduje určitý priestor na to, aby ste sa mohli voľne pohybovať. Preto by ste sa mali v každom prípade presvedčiť, že máte v miestnosti dostatok miesta a že je priestor bezpečný, aby nedošlo k úrazu alebo k poškodeniu predmetov.
Vybavenie pre MR
Ten, kto by chcel použiť Mixed Reality, bude potrebovať:
- Zariadenie pre MR: Buď náhlavnú súpravu alebo priehľadné okuliare, ktoré tento zážitok umožňujú.
- Výkonný počítač: Technológia Mixed Reality vyžaduje oveľa vyšší výpočtový výkon ako virtuálna realita (VR) alebo rozšírená realita (AR).
- Sledovací systém a ovládač: Virtuálny a reálny svet sú vzájomne prepojené technológiami na rozpoznávanie pohľadu, gest a hlasu prostredníctvom náhlavnej súpravy alebo páru pohybových čidiel.
- MR kompatibilný softvér
Vybavenie pre AR
Augmented Reality (AR) vyžaduje v porovnaní s VR menej špecifický softvér. Budete potrebovať
- Zariadenia pre AR: Potrebujete zariadenie s podporou AR ako je smartfón, tablet alebo AR okuliare. Väčšina moderných chytrých telefónov a tabletov už disponuje funkciami AR. Pokiaľ hovoríme o smartfónoch, fungovať bude napríklad iPhone od verzie 6S alebo zariadenia s Androidom, ktoré podporujú ARCore.
- Softvér alebo špeciálne aplikácie kompatibilné s AR.
- Kamera a senzory: AR je založená na využívaní kamery a prístrojových senzorov, ktoré snímajú reálne prostredie a cez ne vrstvia digitálne obsahy.
- Internetové pripojenie: Niektoré AR aplikácie vyžadujú pripojenie k internetu kvôli sťahovaniu ďalšieho obsahu alebo kvôli interakcii s inými užívateľmi v reálnom čase. Stabilné internetové pripojenie je obzvlášť dôležité najmä tam, kde je potrebné pristupovať ku cloudovým službám.
Používanie virtuálnej reality v prostredí B2B sa v posledných rokoch výrazne zvýšilo a pravdepodobne bude rásť aj v budúcnosti. Mixed Reality momentálne spája tie najlepšie aspekty Virtual Reality a Augmented Reality. Preto sa ponúka otázka, či už sme vrchol možnej (virtuálnej) skúsenosti a zážitku dosiahli alebo ako bude vyzerať jej pokračovanie.
- Rozširovanie 5G sietí: Zavádzanie 5G sietí urýchli šírenie VR v prostredí B2B. S väčšími šírkami pásma a nižšími latenciami bude možné streamovať VR obsah v reálnom čase pre imerzívnu skúsenosť bez oneskorenia alebo prerušenia.
- Napríklad lekári by potom teoreticky mohli pomocou operačných robotov, ako je systém Da Vinci, operovať pacientov odkiaľkoľvek na svete. Technicky by nebol problém, keby chirurg sedel napríklad v Paríži a pacient ležal na operačnej sále v Berlíne. Vďaka Mixed Reality by sa obrazovka, cez ktorú sa tím lekárov pozerá do tela, stala nadbytočnou. Obraz kamery by sa virtuálne premietal pred zorné pole chirurga.
- Pokroky vo vývoji hardvéru: Vývoj hardvéru VR bude v nasledujúcich rokoch pokračovať, čo povedie k vyššiemu rozlíšeniu, lepšej kvalite obrazu a zlepšeniu systému sledovania. Vďaka tomu budú zážitky z VR ešte realistickejšie a ešte imerzívnejšie.
- Integrácia s inými technológiami: VR bude aj naďalej úzko prepojená s ďalšími technológiami, ako je Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR), umelá inteligencia (AI) a internet vecí (IoT). Vďaka tomu bude možné vytvoriť ešte výkonnejšie riešenie, ktoré zlepší efektivitu a produktivitu podnikov. Cestou do budúcnosti by bol aj vývoj technológie, ktorá by prepojila virtuálnu, rozšírenú a zmiešanú realitu do jedného systému, v ktorom by osoba mohla v závislosti od aktuálnej situácie prepínať tam a späť.
V zásade je jedna vec istá: Nepretržitý rozvoj technológie povedie k tomu, že sa oblasti použitia VR, MR a AR budú v prostredí B2B aj naďalej rozširovať a že bude k dispozícii ešte širšia paleta aplikácií, ktoré budú ponúkať ešte realistickejšie a imerzívnejšie zážitky.