Odkaz
  • Hlavička
  • Hlavné menu
  • Obsah
  • Postranné menu
  • Rozcestník
  • Conrad
  • Môj účet

    Prihlásenie / Registrácia

  • Nákupný košík

  • Výpredaj - prezrite si najnovšiu akčnú ponuku! Výpredaj - prezrite si najnovšiu akčnú ponuku!
  • Naša ponuka

    Naša ponuka

    Conrad Sourcing Platform
    Akcie
    Výpredaj
    Novinky
    Najpredávanejšie produkty
    Články
  • Značky

    Odporúčané značky

    Fluke
    Phoenix Contact
    Wiha
    TOOLCRAFT
    Weller
    Lapp
  • Služby

    Služby pre firmy

    eProcurement
    Cenový dopyt
    Produkty mimo náš katalóg
    Kalibračná služba
    Termínované objednávky
  • Naše produkty
  • Môj účet
  • Záložky
  • Odhlásiť
Conrad
  1. Domov
  2. Články
  3. Nezaradené
  4. Manažment C-dielov

Manažment C-dielov » Efektívne procesy nakupovania C-dielov

Nakupovanie tovaru v podnikoch a prevádzkach je každodennou výzvou. Podľa druhu a množstva dielov, ktoré je potrebné nakúpiť, sa vyjednávajú zmluvy, v ktorých môže ísť napríklad aj o milióny eur. Nie je teda divu, že sa oddelenia nákupu zameriavajú najmä na veľké projekty.

Avšak pri svojej práci nesmú zabúdať ani na zdanlivo lacné položky. K týmto takzvaným C-dielom sa bohužiaľ mnohé firmy správajú tak trochu macošsky. Pritom, ale práve v tejto oblasti sa skrýva veľký potenciál k úsporám a to aj napriek tomu, že sú ceny týchto dielov pomerne nízke. Radi vám vysvetlíme, aký strategický význam má manažment C-dielov a ako naplno sa dá využiť s ním spojený potenciál k úsporám.

C-Teile für die Betriebsausstattung
  • Čo sú to C-diely?

  • Aké náklady so sebou C-diely prinášajú?

  • Čo znamená manažment C-dielov?

  • Manažment C-dielov v nákupe

  • Zhrnutie najdôležitejších informácií



Čo sú to C-diely?

V podnikoch a prevádzkach sú denne potrebné najrôznejšie materiály a produkty. Tie musia byť k dispozícii vždy v správnom okamihu, aby nedošlo k prerušeniu procesu tvorby hodnôt a k ohrozeniu dodávok zákazníkovi. Pritom je ale veľký rozdiel, či potrebujeme nakúpiť stroje, určitú surovinu alebo rôzne drobné diely.

Rôzne tovarové skupiny majú na základe svojej materiálnej hodnoty a svojho významu pre chod prevádzky rôznu váhu. Pojem C-diely vyplýva z ABC analýzy. ABC Analýza sa používa na presné rozčlenenie. Všetky potrebné diely je tak možné rozdeliť do troch tried, s ktorými je potom možné ďalej na vnútropodnikovej úrovni pracovať. 

Warenlager in einem Betrieb

Pri ABC analýze sa na posúdenie používa množstvo požadované za určitú časovú jednotku a hodnota tovaru, ktorý sa má obstarať. Priradenie množstva a hodnoty potom môže vyzerať nasledovne:

Klasifikácia prostredníctvom ABC analýzy

Klasifikácia Spoločné znaky triedy Priradenie množstva a hodnoty
A-diely Veľmi nízky počet a vysoká hodnota jednotlivých položiek. 10–20 % množstva tovaru zodpovedá asi 70–80 % hodnoty tovaru.
B-diely Nízky počet a stredne vysoká hodnota jednotlivých položiek. 10–40 % množstva tovaru zodpovedá asi 10–25 % hodnoty tovaru.
C-diely Vysoký počet a nízka hodnota jednotlivých položiek. 50–70 % množstva tovaru zodpovedá asi 5–10 % hodnoty tovaru.

V mnohých firmách predstavujú C-diely napríklad klasické kancelárske potreby a takzvané produkty MRO. To sú produkty, ktoré sú nevyhnutné na údržbu (Maintainance), opravy (Repair) a prevádzku (Operations). Patria sem aj hygienické prostriedky, ochranné pracovné prostriedky a spotrebné materiály.



Aké náklady so sebou C-diely prinášajú?

Pretože sa C-diely na rozdiel od tovaru v kategórii A alebo B pohybujú skôr v nižších cenových hladinách, mnohokrát im oddelenie nákupu nevenuje príliš veľkú pozornosť. To je ale z hľadiska podnikovej ekonomiky hrubá chyba.

Preisanalyse bei C-Teilen
Warenwert

Hodnota tovaru

Strategischer Betriebsbedarf

Procesné náklady

Pri nakupovaní je totiž dôležité vedľa hodnoty tovaru zohľadniť aj s nákupom spojené procesné náklady.

To sú náklady, ktoré vznikajú pri objednaní C-dielov. Patria sem všetky pracovné úkony spojené s výberom produktu, výberom dodávateľa, vytvorením objednávky, prevzatím tovaru, priradením tovaru, distribúciou tovaru, kontrolou faktúry, zaúčtovaním a archiváciou.

Pri A-dieloch a B-dieloch tvoria procesné náklady v priemere asi 20 % nákupnej ceny.
Pretože sú náklady na nakupovanie C-dielov výrazne vyššie, zodpovedajú procesné náklady často mnohonásobku vlastnej hodnoty tovaru.

 


Procesné náklady výrazne predražujú nakupovanie

Napríklad jednoduché kombinované kliešte, ktoré dodávateľ ponúka za 22 €, stoja nakoniec firmu viac než 100 €! Cena za takúto objednávku sa tým päťnásobne zvýšila. A to ešte nie je všetko!

Keď vezmeme do úvahy počty kusov, majú C-diely leví podiel na celom objeme nakupovaného tovaru. Preto takýto bežný podnik každoročne vytvorí aj niekoľko tisíc jednotlivých objednávok.

Pokiaľ predpokladáme podiel procesných nákladov na jednu objednávku vo výške 89 €, ktorá je v praxi celkom reálna a 6 000 objednávok ročne, po vynásobení sa veľmi rýchlo dostaneme na hodnotu 534 000 €.

Prozesskosten verteuern C-Teile enorm

Najhoršia situácia je, pokiaľ nakupovanie C-dielov v danom podniku nepodlieha žiadnemu centrálnemu riadeniu. Potom si každé oddelenie viac menej zaisťuje svoje C-diely samostatne na vlastnú zodpovednosť. Pretože sa ale jednotlivé oddelenia medzi sebou nedohodnú, rovnaké produkty sa objednávajú niekoľkokrát a od rôznych dodávateľov. Často sa pritom ani nevyjednáva o cene a nevyužívajú sa ani množstevné zľavy. Tieto a ďalšie negatívne dopady „divokého“ nakupovania sme podrobne popísali v našom Radcovi k nákupom typu Maverick.

 



Čo znamená manažment C-dielov?

Cieľom profesionálneho manažmentu C-dielov je optimalizovať nakupovanie potrebného tovaru a tým znížiť náklady na tieto prevádzkové prostriedky. Pritom ale nejde len o dosiahnutie výhodnejších cien produktov pri nákupe. Oveľa väčšou pákou na efektívne obstarávanie je v tomto prípade zníženia vysokých procesných nákladov. Manažment C-dielov sa preto netýka len oddelenia nákupu. Na procese nakupovania sa oveľa viac musia podieľať všetky dotknuté oddelenia.

Navyše by sa manažment C-dielov nemal týkať len oddelenia nákupu, ale aj výroby. Manažment dielov sa napokon v priemysle, resp. vo výrobných odvetviach, realizuje výrazne ľahšie. Spotreba určitých produktov, ako sú napríklad skrutky, matice , podložky alebo káblové príchytky má totiž priamu nadväznosť na výrobu.

C-Teile werden auch in der Produktion benötigt

K tomu sa vo výrobe používajú automaty na výdaj tovaru, prenosné kontajnery alebo systémy regálov a boxov Kanban. Odber tovaru, napríklad z regálu Kanban, je elektronicky zaznamenaný.

Spoločne s ukazovateľmi aktuálneho stavu skladových položiek a plánovanou potrebou je možné v systéme ERP automaticky a včas generovať objednávky.
Cieľom je neustála dostupnosť všetkých potrebných dielov bez toho, aby sa tým zvyšovali náklady na ich skladovanie.

Ťažšie je to s manažmentom C-dielov v nákupe. Tu vstupuje do hry oveľa viac faktorov a skutočnú potrebu je možné plánovať len do istej miery. Z tohto dôvodu sa teraz na oblasť nakupovania pozrieme trochu viac zblízka.

 



Manažment C-dielov v nákupe

Manažment C-dielov v nákupe je v zásade oveľa väčšou výzvou, pretože predstavuje pomerne komplexnú úlohu. Najmä tam, kde sa až do daného okamihu nakupovalo nekoordinovane. V takých prípadoch sa v praxi osvedčilo postupovať pri zavádzaní manažmentu C-dielov krok za krokom.

  • Najprv je potrebné presne zistiť, ktoré oddelenie potrebuje aké C-diely. K tomu sa zaznamenajú doterajšie zdroje a tiež doposiaľ hradené ceny.

  • Celý objem nazhromaždených produktových dát je potrebné štruktúrovať a zhrnúť. Potom je možné rýchlejšie identifikovať rovnaké potreby, duplicitné objednávky alebo rôzne zdroje.

  • Potom, čo bola konkrétne definovaná potreba, je možné vybrať vhodných dodávateľov. Popri sortimente a pomere ceny a výkonu, je rovnako dôležitá aj kvalita, dodržiavanie termínov, dostupnosť a flexibilita.

  • Minimum dodávateľov by malo byť schopné dodať väčšinu potrebných C-dielov. Tým sa náročnosť správy dodávateľov obmedzí na nevyhnutné minimum. Ideálnym prípadom by bolo riešenie Single Creditor.

  • S dodávateľmi je potrebné vyjednať skupiny produktov, ceny, zľavy a dodacie podmienky. Ale aj spôsob napojenia na interný systém riadenia tovaru (systém ERP) spoločnosti zohráva dôležitú úlohu.

  • Pre efektívny manažment C-dielov je riešenie e-procurement nevyhnutnosťou. V závislosti na podnikových predpisoch a systému obstarávania tovaru sa k tomu ideálne hodí  eKatalog, Smart Procurement alebo tiež OCI/Punchout.

  • Existujúce vnútropodnikové procesy na objednávanie tovaru musia prebiehať jednoducho a efektívne. Spracovanie a objednávanie musí prebiehať rýchlo, aby sa zabránilo nákupom typu Maverick Buying.

  • Vďaka prideľovaniu oprávnení na objednávanie a rozpočty môžu jednotlivé oddelenia postupovať samostatne. Obstarávanie tovaru sa potom uskutočňuje individuálne, ale podľa pravidiel nakupovania.

  • Aby sa doterajšie postupy mohli zmeniť, sú potrebné jasné pokyny. Pokiaľ sú zúčastnené osoby informované o tom, prečo sa niečo mení, je zmena prijímaná oveľa lepšie.

Pravidelná revízia existujúcich systémov manažmentu

Aj keď podnik disponuje dobre fungujúcim manažmentom C-dielov, má zmysel sa nad jednotlivými bodmi z času na čas trochu bližšie pozrieť. Na trhu, ktorý sa prudko vyvíja, je potrebné dostupné možnosti stále znova preverovať. Iba tak je možné potenciál pre optimalizáciu využiť naplno.



Zhrnutie najdôležitejších informácií

Efektívne pracovné procesy a elektronicky podporované nakupovanie sú tajným receptom pre úspešné podnikanie. Ale aj nákup zdanlivo cenovo výhodných drobných dielov je potrebné vykonávať s rozmyslom. Najmä v tejto oblasti sa totiž môžu procesné náklady vyšplhať do závratných výšin. Tieto náklady potom musia byť prostredníctvom ceny produktu prenesené na zákazníka. Tým trpí konkurencieschopnosť podniku.

Zavedenie efektívneho riešenia pre nákup C-dielov tomu môže definitívne zabrániť a navyše dokáže významne znížiť procesné náklady. Optimalizácia nakupovania C-dielov, ale nie je jediným spásnym riešením nákupov. Oveľa dôležitejšie je, aby sa na nakupovaní aktívne podieľali všetky dotknuté oddelenia. Len tak dokáže pracovník v oddelení nákupu pochopiť, prečo servisní technici nutne potrebujú napríklad kalibrovaný merací prístroj. Na druhej strane, pracovníci nákupu dokážu zrozumiteľne vysvetliť, prečo vedenie firmy pri nakupovaní preferuje určité nástroje, meracie prístroje alebo dodávateľa.

  • Viac ako 1.000.000 produktov

  • Doprava zadarmo u objednávok nad 60 € s DPH

  • Technická podpora

  • Termínované dodávky

  • Cenový dopyt (RFQ)

O Conradovi

O Conradovi

  • Conrad Sourcing Platform

  • Kariéra

  • Naše privátne značky

  • Vulnerability Disclosure Program


Nastavenie súborov cookies

Nápoveda

Nápoveda

  • Ceny dopravy a termín dodania

  • Možnosti platby

  • Reklamácia

  • Vrátenie tovaru

  • Obchodné podmienky

  • Centrum dokumentácie


Služby

Služby

  • Naše služby

  • Kalibračná služba

  • Káble v metráži

  • Dopytový formulár

  • E-Procurement


Doporučujeme

Doporučujeme

  • ➡️ Články

  • 🛒 Akcie & zľavy

  • 🆕 Novinky

  • Kategorie značek A-Z

  • Kategórie produktov A-Z

  • Archiv katalógov

  • Newsletter


Newsletter

Prosím zadajte platnú e-mailovú adresu!

Newsletter

Prosím zadajte platnú e-mailovú adresu!

☎ Kontakty

  • +421 220 812 508

  • Pracovné dni od 8:00 do 16:00 hod.

  • velkoobchod@conrad.cz

Platobné metódy
  • Platobná karta
  • PayU
  • Dobierka
  • Platba prevodom na účet
Pridajte sa k nám na sociálnych sieťach

Všetky ceny sú bez DPH a nákladov na doručenie. Preškrtnutá cena je vždy najnižšia ponuková cena 30 dní pred zľavou.

Všetky ceny sú s DPH a nezahŕňajú náklady na dopravu. Preškrtnutá cena je vždy najnižšia ponuková cena 30 dní pred zľavou.

  • Obchodné podmienky

     

     

     

  • Osobné údaje a ich ochrana

  • Certifikát kvality ISO 9001:2015

Porovnanie produktov
Záložky